Voorlopige bescherming van Villa Coppin in Zaventem

Op 2 januari 2018, over deze onderwerpen: Patrimonium

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, heeft de Villa Coppin in Zaventem voorlopig beschermd als monument.

“Villa Coppin wordt voorlopig beschermd als monument omwille van haar historische, architecturale en artistieke waarde. De zeer hoge mate van authenticiteit maakt van deze villa een uitzonderlijke en zeldzame getuige van de wooncultuur van de welvarende industrieel aan het begin van de 20ste eeuw”, aldus minister-president Bourgeois.

De Villa Coppin werd in 1920 ontworpen door de twee Brusselse architecten Antoine Laenen en Clément Verhas in opdracht van François Coppin-Van Geetsom, oprichter van de leerlooierij ‘Tanneries de Saventhem’.

De imposante vrijstaande villa in cottagestijl is beeldbepalend ingeplant in een ruime ommuurde tuin, vlak aan het station van Zaventem. Het originele concept, de ruimteverdeling en zeer rijke interieurafwerking bleven tot in het kleinste detail bewaard. Als representatief en gaaf bewaard voorbeeld van een directeurswoning vormt de Villa Coppin bovendien een materiële getuige van het rijke industriële verleden van de gemeente Zaventem en van de rol die de fabrieksdirecteurs hebben gespeeld in de ontwikkeling van de Zaventemse samenleving.

Benieuwd naar meer foto’s en meer informatie over dit prachtige gebouw? Klik dan gauw hier!

Procedure

Binnen negen maanden beslist de minister-president over een definitieve bescherming. Meer informatie over de volledige procedure kan je hier terugvinden.

Bron foto's: Geert Bourgeois