CITOYENS DE ZAVENTEM

Op 27 maart 2015

N-VA verontwaardigd over "Citoyens de Zaventem"

Brusselse gemeente actief in de Vlaamse Rand: het tegendeel van integratie en pacificatie.

Met verbazing en verontwaardiging neemt de N-VA-afdeling van Zaventem kennis van een in de gemeente verspreide folder die een nieuw initiatief "Citoyens de Zaventem" aankondigt. Het initiatief gaat uit van het gemeentebestuur van Sint-Lambrechts-Woluwe en qua provocatie kan het tellen. Afdelingsvoorzitter Philippe Laeremans en Vlaams parlementslid Lieve Maes willen een signaal van de gemeente Zaventem en van de Vlaamse Regering.

“Het gemeentebestuur van Sint-Lambrechts-Woluwe beschouwt de gemeente Zaventem blijkbaar als een soort wingebied waarin mensen zich vooral niet moeten integreren en de kennis van het Nederlands niet echt van belang is, en zelfs niet nodig”, dat zegt afdelingsvoorzitter Philippe Laeremans. “De personen achter dit pamflet, met name de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe, willen helemaal geen communautaire vrede.”

De burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe Olivier Maingain plande bij het begin van deze lokale legislatuur initiatieven “en faveur des populations de la périphérie bruxelloise”. Hij is nu duidelijk bezig met het waarmaken van die ambitie.

De folder die vorige week in de  Zaventemse bussen viel is uitsluitend in het Frans en verwijst naar www.citoyensdezaventem.be. Vlaams volksvertegenwoordiger Lieve Maes: “De provocaties zijn stevig. De zaken die men in deze folder aanbiedt aan Franstaligen uit Zaventem (gerechtelijke hulp, taalrechten verdedigen, administratieve hulp, …), hebben een ondertoon van ‘integreer u vooral niet, Nederlands is echt niet zo belangrijk, want wij helpen u wel’. Men wil inwoners van Zaventem zelfs richting andere, Franstalige, gemeenten leiden voor hun culturele en sportieve activiteiten (“des passerelles culturelles et sportives”). Meer dan één brug te ver.”

Lieve Maes vindt dan ook dat de folder lijnrecht ingaat tegen alle inspanningen die minister Ben Weyts in de Vlaamse Regering doet om burgers in de Vlaamse Rand rond Brussel zoveel mogelijk aan te sporen Nederlands te leren om zo de kansen op een job te vergroten, meer aansluiting te vinden bij het Nederlandstalige gemeenschapsleven en zo voort. “Schandalig, eigenlijk”.

Lieve Maes zal minister Ben Weyts ondervragen over het dossier en vragen contact op te nemen met de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe. Afdelingsvoorzitter Philippe Laeremans vraagt dat de gemeente Zaventem hetzelfde zou doen. “Met polarisatie is niemand gebaat. Dit initiatief is wellicht geen al te lang leven beschoren. Maar productief is het allerminst.”