Persbericht Jong N-VA - Gemeente mag jongeren niet in de kou laten staan !

Op 16 maart 2012

Jong N-VA Zaventem: Gemeente mag jongeren niet in de kou laten staan.

Op vrijdag 16 maart wordt de allerlaatste fuif gegeven in zaal “Ons Huis” te Zaventem. Met het wegvallen van die locatie zijn er nog amper fuifzalen in de gemeente. Jong N-VA Zaventem vindt dat de gemeente de jongeren en de jeugdbewegingen niet in de kou mag laten staan.

Voorzitter Tom De Vits: “De sluiting van zaal “Ons Huis”, betekent dat er in Zaventem geen enkele zaal meer is waar er fuiven georganiseerd kunnen worden. De gemeente stelt hier jammer genoeg niets tegenover. Het klopt dat er in Groot-Zaventem enkele fuifzalen zijn, maar de Zaventemse jeugd wordt blijkbaar vergeten.”

Er is natuurlijk jeugdhuis Basement in het centrum, maar gezien de grootte van het jeugdhuis kan dat moeilijk als een volwaardige fuif zaal omschreven worden. Het jeugdhuis heeft ook nog andere functies dan louter een fuif zaal en kan bovendien niet door iedereen worden afgehuurd.
Daarbovenop is het op termijn helaas de bedoeling van het gemeentebestuur dat het jeugdhuis zijn deuren zal sluiten.

De Vits: “De laatste jaren heeft de gemeente enkele mooie zalen gebouwd of gerenoveerd. Jammer genoeg stellen we vast dat dit enkel gebeurde in de deelgemeenten en dat er toen geen rekening gehouden werd met de jeugd en de talloze jeugdverenigingen in Zaventem.”

Aangezien de bibliotheek in de toekomst in het cultureel centrum zal ondergebracht worden,
stelt Jong N-VA Zaventem daarom voor om de huidige bibliotheek om te vormen tot een volwaardige fuif- en ontmoetingszaal. Op die manier kan er een nieuwe bestemming gevonden worden voor het oude gebouw. Er mogen dan wel plannen op tafel liggen om het, nog te bouwen, cultureel centrum te voorzien van een polyvalente zaal, maar een volwaardige fuif zaal kan dit moeilijk genoemd worden, aangezien er geen plannen zijn voor een podium. Herhaalde vragen van de N-VA fractie aan de bevoegde schepenen over de exacte plannen en bestemming bleven echter steeds onbeantwoord. Jong N-VA Zaventem vraagt de gemeente dan ook dringend werk te maken van een oplossing, want als ook het jeugdhuis sluit dan blijft er niets meer over voor de Zaventemse jeugd.