Vlaams parlementslid Lieve Maes heeft vragen bij het taalgebruik in vliegtuigen op Brussels Airport

Op 7 maart 2015

Lieve Maes vroeg in een schriftelijke vraag aan minister van Mobiliteit Ben Weyts of er regels zijn voor het gebruik van het Nederlands bij de aankondigingen die luchtvaartmaatschappijen doen als ze landen op Brussels Airport. In een reactie stelt Weyts dat het taalgebruik vrij is en "tot zijn spijt niet door de wet- of decreetgever geregeld wordt".
Maes: "Ik kan mij niet herinneren ooit al geland te zijn op een luchthaven waar de plaatselijke taal niet gebruikt werd bij de verwelkoming. Ik ben er me van bewust dat het voor buitenlandse maatschappijen niet makkelijk is om personeel te vinden dat het Nederlands machtig is. Men zou deze aankondigingen bijvoorbeeld door middel van een bandje kunnen doen".
Reactie van Britisch Airways: "Wij betreuren dat op een van onze vluchten er zich blijkbaar een technisch probleem voordeed. Onze aankondigingen aan boord gebeuren in het Nederlands, het Frans en het Engels".