Erik Rennen kandidaat burgemeester Zaventem

Op 24 oktober 2023, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2024

Zaventems N-VA kopman Erik Rennen doet op 13 oktober 2024 een gooi naar de burgemeesterssjerp in de luchthavengemeente. “Ik wil van Zaventem opnieuw een propere, bruisende gemeente maken waar het Vlaams karakter gerespecteerd wordt en het aangenaam en veilig leven is. Ik wil Zaventem  opnieuw op de kaart zetten. Die verandering kan er alleen komen met de N-VA aan het roer”, zegt Rennen strijdvaardig.

“De Zaventemnaar snakt duidelijk naar Verandering”, zegt Erik Rennen (N-VA). “Het fileleed, het gebrek aan communicatie vanuit de gemeente, het zwerfvuil, het parkeerbeleid, de verstedelijking van onze gemeente,… het is maar een greep van de zorgen van onze inwoners. Daar willen wij Verandering in brengen. Zaventem moet opnieuw een aangename en veilige gemeente worden. Ik woon hier al mijn hele leven en ik heb onze gemeente zien achteruitgaan Daarvoor is het niet te laat, maar we moeten nu wel het roer omgooien. Gewoon verder doen volstaat niet. Daar wil ik me volop voor smijten.”

Om dat te realiseren mikt de N-VA hoog. Dat moet ook want de Vlaamse regering veranderde de regels: stemplicht wordt afgeschaft en de  grootste partij in de coalitie levert de burgemeester. “Net daarom is het zo belangrijk dat de mensen beseffen waar ze voor kiezen: een keuze voor meer van hetzelfde of voor Verandering. Onze ambitie is duidelijk: wij willen Zaventem opnieuw op de kaart zetten. En als de kiezer mij daarvoor het mandaat geeft wil ik de uitdaging aan gaan.”

Sterke ploeg

“Voor de lokale afdeling was de keuze om Erik als lijsttrekker naar voor te dragen een evidente beslissing”, vertelt N-VA voorzitter Philippe Laeremans. “Zijn sterke band, betrokkenheid met de lokale gemeenschap en zijn inzet voor de gemeente hebben bijgedragen aan de keuze.”

“Ik ben blij dat het afdelingsbestuur mij gekozen heeft als lijsttrekker en ik ben ook trots dat ik dat mag zijn, maar zonder een sterk team ben ik niets”, zegt Rennen. “Net als in 2012 en 2018 zullen we met een hechte, sterke ploeg naar de kiezer trekken en al het goede van Zaventem uitdragen. Niet onder een andere naam of in een kartel, we houden het bij het sterke merk N-VA. Daarmee zouden we graag de grootste partij worden om zo het beleid in onze gemeente mee vorm te kunnen geven.”

Opnieuw mee besturen

In 2018 beloonde de kiezer N-VA in Zaventem voor haar goede beleid. Maar ondanks het feit dat N-VA de tweede grootste partij van Zaventem werd en Rennen met bijna 2.000 voorkeurstemmen één van dé stemmenkanonnen van de gemeente was, was de N-VA niet langer welkom in het schepencollege. “Indien ze kunnen gaan de traditionele partijen gewoon verder hun gangetje. Verandering zal er enkel kunnen komen indien ze niet voorbij de N-VA kunnen. Dat zou betekenen dat we opnieuw een voet in schepencollege krijgen en de kiezer krijgt waar hij voor stemt”, zegt Rennen overtuigd.

Rennen zelf somt al enkele thema’s op waar hij verandering wil. “We willen opnieuw een  gemeente die degelijk wordt proper gehouden, waar handhaving is en overtreders harder worden aangepakt, waar het Vlaams karakter en Vlaamse eigenheid eindelijk terug voorrang krijgt en waarbij alle deelgemeenten gelijk zijn", klinkt het.