N-VA Zaventem wil ‘meer vrouw op straat’

Op 5 maart 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Patrimonium

De gemeente Zaventem telt geen enkele vrouwelijke straatnaam. “Daar moet Verandering in komen: Zaventemse vrouwen verdienen zeker en vast hun plek in het straatbeeld”, zegt gemeenteraadslid Fons Piessens (N-VA).

Doorheen de geschiedenis hebben heel wat vrouwen fantastische dingen gepresteerd, bedacht en verwezenlijkt. “Heel wat historische Zaventemse figuren worden geëerd door een straat naar hen te vernoemen. Denk maar aan de Hector Hennaulaan in Zaventem, genoemd naar Hector Hennau die van 1912 tot 1938 burgemeester was. Of de Jean-Marie Derscheidlaan in Sterrebeek, genoemd naar bioloog en verzetsstrijder Jean-Marie Derscheid. Groot was echter mijn verbazing toen ik zag dat we in heel Groot-Zaventem geen enkele vrouwelijke straatnaam hebben”, zegt gemeenteraadslid Fons Piessens (N-VA).

Uitzondering

Een tijd geleden werd in de gemeente beslist om straatnamen niet langer op te dragen aan historische figuren, waardoor gekozen wordt voor verwijzingen naar de natuur zoals Ijsvogellaan of Eksterberg of naar het verleden van de plaats in kwestie. N-VA Zaventem wil daar nu graag een uitzondering voor maken. “Anno 2020 is het voor onze partij ondenkbaar dat we straatnamen exclusief voorbehouden aan mannen, daar willen we dan ook Verandering in brengen!”, gaat Piessens verder.

Celina Saint

Zelf heeft de N-VA’er een suggestie. “De eerste vrouwelijke burgemeester van Zaventem was Celina Saint, die burgemeester was in Zaventem van 1981 tot 1983. In 1965 werd ze schepen en zou dit blijven tot dat ze de burgemeesterssjerp mocht omgorden. Onder andere de bouw van het zwembad en de sporthal staan op haar palmares als schepen. Maar uiteraard kunnen ook andere markante vrouwen in aanmerking komen. Ik stel voor dat de gemeente een shortlist opstelt en onze inwoners vraagt welke vrouwen ze willen huldigen met een straat- of pleinnaam”, besluit Piessens.