Ook in Zaventem anti-N-VA-coalitie

Op 28 november 2018

Ondanks het feit dat de N-VA in Zaventem de sterkste electorale groei neerzette, wordt het door hun coalitiepartners Open VLD en CD&V naar de oppositie verbannen. “De kiezer stemde duidelijk voor het beleid dat we voerden, maar Open VLD en CD&V willen niet langer het pad van de verandering bewandelen", zegt lijsttrekker Erik Rennen.

De lokale Open VLD en CD&V-afdelingen deelden kurkdroog mee dat het hun uitdrukkelijke bedoeling is om de N-VA uit te sluiten van het Zaventems bestuur. Net als in buurgemeenten Kortenberg en Kampenhout zal in Zaventem de gevormde coalitie (Open VLD en CD&V) dus een anti-N-VA-coalitie zijn. “De Zaventemse kiezer beloonde nochtans elke partij van de huidige meerderheid (Open VLD, N-VA en CD&V) met een extra zetel. De kiezer staat dus achter ons beleid. Maar tegen de wil van de Vlaamse Zaventemmenaar in, dat de plaatselijke N-VA–afdeling een sterk mandaat gaf, beslisten de oranje-blauwe partijstrategen er anders over", klinkt het bij N-VA Lijsttrekker Erik Rennen. N-VA was een grote voorstander om de huidige coalitie verder te zetten, deze zou kunnen rekenen op een comfortabele meerderheid van 23 op 31 zetels.

Krappe meerderheid van 16 op 31 zetels

Om de N-VA uit te sluiten vormen CD&V en Open VLD de krapst mogelijke meerderheid van 16 op 31 zetels. Net door die krappe meerderheid dreigt Zaventem, op termijn, onbestuurbaar te worden: iedereen in de meerderheid heeft nu immers een vetostemrecht.

“Wij zijn geschokt door deze handelwijze”, zegt Erik Rennen. “Zeker van Bart Dewandeleer, lijsttrekker van de CD&V, waar we een zeer goede relatie mee hadden, had ik nooit verwacht dat hij ons een mes in de rug zou steken. Dit bevestigt nogmaals het cliché dat CD&V onbetrouwbaar is en het voor hen alleen maar over postjes gaat.”

Stevige oppositie

N-VA Zaventem belooft in ieder geval niet bij de pakken te blijven zitten. "Integendeel, met een goed en gemotiveerd team, een combinatie van ervaring en nieuw engagement, een grote groep nieuwe medewerkers achter de schermen en met een zeer duidelijk mandaat van de kiezer zal N-VA zijn taak als grootste oppositiepartij vervullen. Er wacht de nieuwe meerderheid in Zaventem dan ook een stevige en kritische oppositie van N-VA."

De lokale afdeling kijkt ondertussen ook al uit naar de volgende nationale verkiezingen van 26 mei 2019. Dan krijgen de inwoners van Zaventem immers opnieuw de kans om met een duidelijk signaal te reageren.