"Appartements-blokken mogen niet als paddenstoelen uit grond schieten"

Op 18 maart 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Tom De Vits

Volgens schepen van ruimtelijke ordening Erik Van Rompuy (CD&V) mogen er in de centra van Zaventem, Sterrebeek, Sint-Stevens-Woluwe en Nossegem hogere appartementsblokken verschijnen. Daar heeft N-VA Zaventem haar bedenkingen bij: De leefbaarheid moet voorop staan én de eigenheid van de deelgemeenten moeten gevrijwaard blijven.

De schepen van Ruimtelijke ordening liet in de media verstaan dat er onder meer in de dorpskernen van de deelgemeenten ruimte zal komen om nog hogere appartementsblokken op te trekken. Volgens Van Rompuy bestaat hierover consensus binnen de meerderheid, maar dit klopt niet: dit werd nog niet ten gronde besproken in het college. N-VA Zaventem stelt dan ook enkele duidelijke voorwaarden.

Zuinig omspringen met open ruimte

Gemeenteraadslid Tom De Vits: “We moeten inderdaad zuinig omspringen met de open ruimte en het groen dat onze gemeente kent. Die open ruimte staat onder druk, dus zullen we in de toekomst sowieso anders moeten gaan wonen. Dit geldt voor heel Vlaanderen, niet enkel voor Zaventem.”

“Het ruimtelijk rendement verhogen en inbreiding zijn noodzakelijk om het groen karakter van onze deelgemeenten te vrijwaren, maar niet tegen elke prijs. We passen voor een verdere verstedelijking van onze gemeente waarbij appartementen als paddenstoelen uit de grond rijzen. De leefbaarheid moet voorop staan én de eigenheid van de deelgemeenten moet gevrijwaard blijven”, besluit ons jongste gemeenteraadslid.