Open VLD en CD&V in Zaventem meteen in zee met UF

Op 19 december 2018

Op de eerste gemeenteraad na het aankondigen van de nieuwe bestuursmeerderheid in Zaventem toonden Open VLD, CD&V en het Union des Francophones (UF) zich meteen partners. “Met amper één zetel op overschot de komende zes jaar, gaan we dit nog veel vaker zien van de nieuwe meerderheid”, vermoedt uittredend schepen Erik Rennen (N-VA).

Op de Zaventemse gemeenteraad van 17 december stond een stemming over de nieuwe statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Zaventem (AGB) gepland.  “Er werd geopteerd werd om de volledige gemeenteraad te installeren als raad van bestuur”, legt Erik Rennen uit. “Vandaag wordt die echter representatief samengesteld: alle fracties zijn er vertegenwoordigd. Dit betekent dat Open VLD en CD&V vanaf 1 januari geen meerderheid meer zouden hebben binnen het AGB. Wij, van de N-VA willen echter het huidige, compactere model behouden.”

Ondanks het feit dat de N-VA door de coalitiepartners naar de oppositie werd verdrongen toonde het zich gedurende de hele gemeenteraad loyaal aan de aflopende meerderheid. “Uiteraard, we hebben deze begroting mee opgesteld en staan er dus achter, maar dit punt over de statuten was voor ons een No Go”, zegt Rennen.

Dat Open VLD en CD&V meteen een beroep doen op de Franstaligen van het UF, om de nieuwe statuten met een wisselmeerderheid goed te keuren baart Rennen zorgen: “De nieuwe meerderheid is nog niet van start is gegaan, maar we zien vandaag reeds dat een samenwerking met het UF voor de nieuwe bestuursploeg geen probleem vormt.”