U bent hier
HST-fietsroute wordt veiliger en comfortabeler
De HST-fietsroute in Zaventem zal de komende maanden een stuk comfortabeler en veiliger gemaakt worden. "Op die manier willen we nóg meer mensen verleiden om de wagen te laten staan en zich duurzaam te verplaatsen", zegt schepen van openbare werken Luk Vander Elst.
Als je de F3 fietsostrade neemt, de brede fietsroute die naast het spoor loopt tussen Leuven en Brussel, moet je in Nossegem de drukke Mechelsesteenweg oversteken. Om het oversteken te vergemakkelijken en veiliger te maken, komen er slimme verkeerslichten. “Verderop in de Erpsestraat worden de kasseistroken vervangen door uitgewassen beton”, zegt schepen van Openbare Werken Luk Vander Elst. “Op die manier zorgen we ervoor dat fietsen er een pak comfortabeler zal worden. Vandaag mijden sommige fietsers die lastige kasseistroken door over het voetpad te rijden, maar dat zorgt voor gevaarlijke situaties als bewoners van hun oprit rijden. Door deze ingreep wordt de route veiliger voor zowel de fietsers als de bewoners. Bovendien wordt het voor automobilisten onmiddelijk duidelijk dat ze zich op het traject van de F3 bevinden.”
Klein Nossegem Wegske
In de velden tussen Nossegem en Zaventem komt dan weer een apart fietspad van vier meter breed, afgescheiden van het huidig zogenaamd ‘klein Nossegem Wegske’. "Dat wegje zal enkel voor voetgangers toegankelijk zal zijn. Het fietspad zal geleidelijk omhoog gaan en zal over de spoorweg gaan ter hoogte van de spoorwegtunnel naar de luchthaven. Op die manier halen we de scherpe bochten er uit en kunnen de fietsers hun snelheid behouden. Daar zullen fietsers kunnen kiezen om naar het centrum van Zaventem of naar de luchthaven te fietsen. De werken, die betaald worden door het Vlaams gewest en de provincie, staan voor volgend jaar gepland.”
Om de oversteek van de Parklaan in Zaventem veiliger te maken, denkt Luk reeds verder vooruit. "Een fietstunnel behoort tot de mogelijke opties. Ik heb intussen de eerste gesprekken met minister Ben Weyts hierover aangeknoopt”, besluit Vander Elst.