Grondige renovatie van sporthal start in mei

Op 27 januari 2017, over deze onderwerpen: Energie en Milieu, Openbare werken, Patrimonium, Sport

Met dank aan de N-VA komt er na jaren van oplapwerk eindelijk een grondige renovatie van de sporthal aan de Steenokkerzeelstraat in Zaventem. “Dankzij deze werken zullen de scholen en sportclubs opnieuw op hun beide oren kunnen slapen”, zeggen Schepen van Openbare werken Luk Vander Elst en Schepen van Sport Erik Rennen.

Reeds vele jaren speurden de verschillende sportclubs voor hun match of training de lucht af naar dreigende regenwolken, want het parabooldak was er zo slecht aan toe dat bij een fikse regenbui de plassen op het speelveld stonden. Ook in de fitnessruimte liep het hemelwater regelmatig langs de muren. “Het was zo erg dat onze sportclubs regelmatig forfait moesten geven. Beschamend voor een gemeente als Zaventem”, zegt Erik Rennen.

Werken in overleg met de sportclubs

Schepen van openbare werken Luk Vander Elst kroop daarom samen met Rennen de ladder op om de toestand van dichtbij te bekijken. “Lichte herstelwerken zouden geen soelaas brengen, er moeten uitgebreide werken aan te pas komen. Tijdens de begrotingsbesprekingen in het schepencollege konden we 884 000 euro vrijmaken en na overleg met de sportclubs zal in mei, onmiddellijk na de competitie dus, gestart worden met de werken”, legt Vander Elst uit.

Er wordt gestart met het vervangen van de zeer brede lichtstraat door een gesloten dak met een stevige laag isolatie en een akoestische afwerking. Daarna worden de platte daken aangepakt. Ook hier verdwijnen de energievretende koepels waar het kan en trekt een dikke isolatielaag het energiepeil van de sporthal flink naar boven. De schouwen en dakafvoeren worden opnieuw opgebouwd en tot slot zullen de zijkanten van het parabooldak en de luifel vooraan van een energievriendelijk kleedje worden voorzien. “Ingrijpende, maar noodzakelijke werken”.

CO2-uitstoot drastisch verminderen

Schepen Vander Elst: “Het doel van deze werken is tweeërlei: “Vooreerst de clubs en scholen laten sporten in een comfortabele, droge omgeving en tegelijkertijd het energieverbruik significant doen dalen zodat we de CO2-uitstoot van de gemeente nog wat meer doen afnemen. Indien het nog past in het financiële plaatje zullen we daarom ook de huidige lampen vervangen door ledverlichting.”

“De uitvoeringstermijn van deze werken werd op voorhand doorgenomen met de sportclubs. We hopen ze te beëindigen voor september, wanneer de meeste competities weer aanvangen”, besluit Erik Rennen.