Geen geluidsschermen langs Oude Keulseweg in Sterrebeek

Op 31 mei 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Op de berm die de E40 van de Oude Keulseweg in Sterrebeek scheidt zullen dan toch geen geluidsschermen komen. Geluidsmetingen tonen immers aan dat dergelijke schermen geen substantiële verbetering zouden inhouden voor de omwonenden. Dat antwoordde minister Weyts op vraag van  gemeenteraadslid en Vlaams parlementslid Lieve Maes. Gemeenteraadslid Tom De Vits, die destijds de kat de bel aanbond, wijst er op dat de berm nog vaak voor wateroverlast zorgt en vraagt een oplossing.

Toen enkele jaren geleden de spitsstrook werd aangelegd op de E40 richting Leuven, bleek het nodig om de groene bufferzone die de autostrade van de Oude Keulseweg scheidde te verwijderen. “Er kwam er metershoge berm in de plaats, waar mogelijk geluidsschermen op zouden komen”, legt Lieve Maes uit.

Gevaar door wateroverlast niet van de baan

Tom De Vits, die destijds verschillende vragen over het dossier stelde in de Zaventemse gemeenteraad reageert gematigd optimistisch: “De resultaten van de metingen tonen aan dat de groene berm het geluid genoeg tegenhoudt, waardoor dure investeringen niet nodig zijn. Maar dit neemt niet weg dat er ter hoogte van de berm bij stevige regenval steeds grote plassen op de weg staan, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Bovendien moeten we vermijden dat de berm langzaam wegspoelt”.

“Klopt”, zegt Lieve, “nu we definitief weten dat de geluidsschermen er niet komen, moeten de gemeente en het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) zich volledig focussen op de veiligheid van de weggebruikers. Dit kan volgens ons door kleine, relatief goedkope ingrepen”.

“N-VA blijft dit opvolgen”

“We zullen de situatie zowel bij het gemeentebestuur van Zaventem als bij de Vlaamse overheid aankaarten. We blijven dit opvolgen”, besluiten Tom en Lieve.