Nieuwe Zeenpark wordt het groene hart van Sterrebeek

Op 9 juni 2016, over deze onderwerpen: Energie en Milieu, Jeugd, Mobiliteit, Openbare werken, Patrimonium, Sport

De Zaventemse gemeenteraad keurde de uitbreiding en herinrichting van het Zeenpark in Sterrebeek definitief goed. “Het wordt een plek waar natuur, sport en spel elkaar ontmoeten. Een ware groene long in het hart van Sterrebeek”, zeggen onze bevoegde schepenen Luk Vander Elst en Erik Rennen tevreden.

De gemeente Zaventem en de Vlaamse Landmaatschappij VLM gaan binnenkort het Zeenpark in Sterrebeek onder handen nemen. “Het Zeen zal er binnenkort helemaal anders uitzien”, zegt schepen van openbare werken Luk Vander Elst. “Eerst en vooral wordt de beek, die momenteel door buizen onder het park loopt, opnieuw open gelegd. De beek, waar enkel zuiver bronwater in zal stromen, zal een centrale functie vervullen in het park: aanpalend komen er zowel wandelwegen, een volledig verlichte Finse looppiste van 1,3 kilometer, speelweides, speeltuigen en een petanquebaan”.

Het Zeen wordt dé sportplek in Sterrebeek

“Daarnaast komt er ook nog een multifunctioneel sportveldje. Neem daar de bloeiende tennisclub Het Zeen en voetbalclub KOVC Sterrebeek bij en je weet dat dit het sportieve hart van Sterrebeek wordt”, vult schepen van sport Erik Rennen aan.

Nochtans was het lang niet zeker dat er ook een Finse piste kon komen. Het dossier kwam moeilijk van de grond en door de politieke malaise die volgde na de gemeenteraadsverkiezingen in 2012, werd alles op de lange baan geschoven. Onder impuls van N-VA schepenen Erik Rennen en Luk Vander Elst komt de piste er nu toch.

Ook het milieu wordt niet vergeten

Het park wordt ook gevoelig groter. Zo verdwijnt de ontdubbeling van de Zeenstraat en wordt de Normandylaan doorgeknipt en vervangen door een volwaardig fiets- en wandelpad. “Voor N-VA is participatieve democratie geen hol woord, dus namen we deze beslissing in samenspraak met de omwonenden: maar liefst 80% steunde ons voorstel om het park uit te breiden. Uiteraard lieten we ook een mobiliteitsstudie uitvoeren en daaruit blijkt dat de impact voor de omliggende straten beperkt is”, zegt Vander Elst.

Erik Rennen: "Het Zeenpark wordt inderdaad groter en vooral veel toegankelijker en aangenamer. We gaan een heuse groene long creëren, waar sporten en natuur hand in hand zullen gaan. Zo zullen er delen in het park zijn waar we slechts 1 à 2 keer per jaar zullen maaien zodat de natuur haar gang kan gaan en weidebloemen er volop kunnen groeien en bloeien. Verder plaatsen we ook een insectenhotel en zullen ook de speeltuigen uit natuurlijke materialen bestaan”.

Zaventemse meerderheid maakt werk van meer natuur

“De natuur staat onder druk, zeker in de Vlaamse Rand. De beslissing die de gemeenteraad nam om in het midden van Sterrebeek de groene zone danig uit te breiden is dan ook niet te onderschatten. Bovendien werd ook de aankoop van twee aanpalende percelen goedgekeurd, waardoor ook het bos naast het Zeenpark in de toekomst uitgebreid zal worden”, besluiten de twee N-VA Schepenen. De voorbereidende werken starten in september en begin 2018 zou het Zeenpark een feit moeten zijn.

RingTV maakte een korte reportage over het nieuwe park, je kan deze hier bekijken.

(Rechten videobeelden: RingTV)